Alla inlägg under augusti 2008

Av Lars - 31 augusti 2008 09:32

Alla ni som klev upp tidigt i morse, såg ni hur varmt det var, lr ska man säga kallt. 5,3 hade jag på Kallkällan, å det hade varit 1,9 i natt. Huvvaligen... Känns som det redan är oktober...


I eftermiddag smäller det.

Mitt favvolag AC Milan spelar premiären i Serie A mot nykomlingarna Bologna.

Det är revanchens år i år efter fjolårets katastrofsäsong. Inget Champions League att njuta av i höst- och vinterkylan.

Jag måste säga att mercaton har varit tillfredställande, både mittfält och anfall har strärkts upp betydligt. Däremot saknar jag en till stabil mittback, när de som redan finns brukar bli skadade med jämna mellanrum. Sen har ACM aldrig haft en riktig, stabil förstekeeper de senaste åren.

Premiären brukar vara lite svåra mot pigga nykomlingar, jag tror att det blir en uddamålsseger med 2-1.

Jag är mycket hoppfull inför detta revanchens år. Nu tar vi ligatiteln tillbaka från de blå-svarta och så sopar vi rent i UEFA cupen!

FORZA MILAN!!!


Som rubriken skvallrar om så är det min sista semesterdag idag. 4 veckor har gått alldeles för snabbt. Jag har hunnit med en del iaf. Min första semesterresa till Cypern var härligt. Annars så har värmen hemma i Lule uteblivit så det har man saknat.

Imårrn börjar jobbet på Eniro 118118 igen. Man kommer väl någorlunda utvilad tillbaka och det ska naturligtvis bli kul att träffa arbetsskollegorna igen. Sen väntar alla überstressade stockholmare...


Måste nog ta fram höstjackan, helly hansen understället och mössa/vantar om man ska ut idag ;-)


Vi hörs och hade bäst!

Av Lars - 30 augusti 2008 12:37

Ska försöka mig på en sammanfattning om Cypern och Protaras.


Just stället, Protaras är ett ställe som jag fick uppfattningen av att det är mycket britter som semstrar och på hotellet vi bodde var det säkert 80-90% britter.

Staden är en rätt lungt ställe, så det kanske inte är stället dit två singelkillar lr kompisgänget åker, utan då är det Napa som gäller. Snarare är det hit man åker för att slappna av och njuta med tjejen:-). (Ett tips till alla singlar).

Jag hade på tok för lite pengar med mig, fick snåla hela veckan. Prisnivån där nere ligger ungefär som hemma, förutom då spriten som var billigare:D

Det som jag uppskattade dock var att jag inte såg röken av några enerverande försäljare, varken på stranden lr i stan.

Dock så tyckte jag att en vecka blev för lite(synd bara att man är så fattig), man hinner inte göra så mycket. Jag hade villat ta mig tid att utforska omgivningarna på Cypern mer, samt lite mer aktiviteter. Det är minst två veckor som gäller för mig nästa gång.

Men resan gav absolut blodad tand, så jag har redan börjat spara inför nästa utlandsäventyr.

Man har lärt sig mycket av resan iaf. Många rookiemisstag som man inte lär göra om till nästa resa.

T.ex ta inte med dig digitalkameran ut på kvällen, för då blir det på tok för mycket fyllebilder som slukar batteri. Mitt batteri tog slut redan på fredagen och då hade det blivit 75% fyllebilder. Jag kunde inte ta så många omgivningsbilder som jag hade planerat att göra de sista dagarna:'(


Det var allt jag kom på för nu, men det lär säkert komma mera längre fram...

Mot nya utlandsresor längre fram:-)


Nu ska jag till T å trycka i mig nå tårta, hans yngsta tjej fyllde 3 år igår, GRATTIS! GRATTIS! GRATTIS!

Av Lars - 28 augusti 2008 20:53

Efter att ha kommit i säng sent efter Napakvällen så vaknade man nån gång under dagen. Och om fredagen var seg så kan ni tänka er hur jag mådde på lördagen. Fan, man börjar bli för gammal för att festa 4-5 dagar i rad.

Dagens planer var som tur var lugna, fotboll för hela slanten på en engelsk pub. T:s favvolag lira och lyckades vinna på övertid. Grattis!

Kvällen hamnade vi på vad som kom att bli ett av våra två stamställlen(om man kan säga så efter en vecka). Only Friends Pub. Det är precis vad det låter, de visade Friens avsnitt hela dagarna. Vi hamna nog där för det var mycket läckra servitriser där. Annars hade nog man inte suttit där. Eftersom man var så slitex så blev det bara en 3-4 öl på kvällen tror jag.


Söndagen begav vi oss till stranden för att försöka skaffa sig en liten solbränna åtminstone. Man låg och pressa några timmar och njöt av utsikten.

Sen gick vi och köpte lite presenter och souvernirer till nära och kära och sig själv. Sen hamnade vi på det andra av ställerna vi ofta var på (mest för att T tråna efter en läcker lokal brud till servitris. Middagen bestod av en riktigt god Moussaka. På kvällen blev det en match till och den sista kaffekoppen. De har riktigt gott kaffe där, både vanligt och Cappucchino, men även ett lokalt starkt, svart kaffe. Sen var det bara att gå tillbaka till hotellägenheten och packa ihop. Sen gick man å la sig i hyfsat tid...


... för på måndagen klev vi upp tidigt för bussen kom och hämta upp oss och skjutsa oss till flygplatsen 5 mil bort. Där shoppade man upp sina sista slantar i Tax Free shopen. Blev två flaskor stärkande dryck. Jag har kvar 1 Euro och 35 cent. Hemresan flöt på utan problem, om man tänker på nerresans missöde.


Imårrn ska jag försöka mig på att sammfatta mina upplevelser och intryck.

Av Lars - 28 augusti 2008 13:12

Fredag 22

Fredagen var rätt seg, det hade blivit väldigt många öl kvällen innan. Vi strosade mest runt på stan och fördrev tiden, den blev nog en stund vid poolen också. Sen lyckades vi bestämma oss för att vi skulle till Ayia Napa på kvällen och kolla in partystället no. 1. Vi hade pratat om det hela veckan, men nu blev det av. Man blir rätt snabbt less på utbudet i Protaras. Vi förbeställde t.o.m en taxi.

Så efter middag(ostburgare) och förfest på balkongen så hamnade vi i Napa. Vi var där rätt tidigt så kollade in stan lite först(hittade en tatueringsstudio och var jäkligt sugen på att skaffa en, synd bara att man är så fattig). Sen gick vi på de två stora skandinaviska ställerna. Först på Grabbarna grus. sen kl halv 2 öppnade grannstället Blue moon bar(inträde 15 Euro, suck...). Riktigt bra ställen båda två, men lite för hög volym(se föregående inlägg). BMB var dock ett ställe för yngre personer. Nu låter jag som en gammal gubbe, men faktum är att trots att jag bara är 27 så kände jag mig gammal där(undrar hur T kände sig, han är några år äldre). Det var mest 18-20 åringar och underhållning därefter, wet t-shirt och skumparty. Jag försökte väl flörta in mig hos nå norska tjejer som hade kläder på sig där det stog "Norska flicka, allting dricka". Fanns även en svensk variant: "Svenska flicka, vodka dricka". Hade ingen lycka(fan att man är så usel på att ragga) så vi drog och kom tillbaka till Protaras och i säng efter 4.


Nu har jag bara helgen kvar att avhandla, kommer senare...

Av Lars - 28 augusti 2008 12:43

Torsdag 21

På torsdagen var det stranden som gällde, vi lyckades hitta en plats på Fig Tree Bay. Där man njöt av värmen, dopp i havet och bikinitjejer.

Sen blev det lite shopping på stan innan det blev middagsdags, det blev Spare ribs å pommes. Kladdigt och gott. Lyckades (nästan) som alltid söla på kläderna. Det är jag i ett nötskal....

Sen gällde det att komma överens om var vi skulle på kvällen. Det är det största problemet när T och jag ska ut. Så här låter det ofta när vi ska försöka bestämma oss för vad vi ska göra: - Vad tycker du vi ska göra ikväll? - Jag vet inte, vad tycker du? - Äh, jag vet inte riktigt... vi får väl se vad som händer. - Jo...

Just den här kvällen fick jag pressen på mig att hitta ett ställe att spendera kvällen och natten. Efter mycket velande hamnade vi på en riktigt bra krog med yngre folk. Minus var väl att det var svindyra öl och lite för hög musikvolym.


Nu ska ni som planerar att skaffa tinnitus få 3 tips:

1. Gå till ett ställe där det spelas hög musik och sätt er under närmsta

    högtalare.

2. Nästa kväll åk till Napa, till de skandinaviska klubbarna, där det spelas

    ännu högre musik.

3. Strunta i att ha något som helst skydd för öronen.

 Dessa tre tips ger garanteras en lång tinnitusupplevelse ;-) I värsta fall för livet...


Av Lars - 27 augusti 2008 11:06

Tis 19

Trötta, hungriga och törstiga klev vi upp runt 10 och gick och utforskade omgivningarna. Prio ett var att hitta närmaste supermarket för köpa mat och dricka. Det gjorde vi och en timme senare hade man fått energin tillbaka med jag vet inte hur mycket vatten, pasta och korv.

Sen var det hotellpoolen som gällde. Med en bok låg man och stekte sig i nån timme med ett härligt dopp emellanåt.

Någon timme senare var det dax att kolla in stan. En lång gata nedanför hotellet(längre än storgaran i Luleå;-)). Den såg ut som de flesta turistgatorna ser ut. Restauranger, pubar, supermarkets, souvernirshopar blandat med hotel, och andra uteställen. Vi stannade till vid ett ställe och käkade middag. Jag åt en gudomligt god lokal seafood salad.

Sen var det tillbaka till hotellet och förfest på balkongen med en nyinköpt Finlandiaflaska(1 l för 12 Euro!). Sen hamna vi på samma ställe som middagen där vi spenderade kvällen och natten.


Onsdagen såg likadan ut. Vaknade runt mitt på dagen, åt en frukost/lunch, sola vid poolen, springa lite på stan, handla lite skräp från en souvernirshop, bestämma sig för ett ställe att käka middag, äta middag på hotellet, Spaghetti Povo, Skriva vykort att skicka hem till släkt ochvänner, förfesta på balkongen, hittade en krog i utkanten av stan som visade Sverige-Frankrikematchen(2-3), ut i nattvimlet, hem och sova.


Vi hörs!

Av Lars - 26 augusti 2008 14:42

Usch vad kallt det är idag.

Ja, just det, jag glömde att jag kommit hem till Luleå... Man har varit van vid att det varit minst dubbelt så varmt, bara på kvällarna/nätterna på Cypern.


Måndag 18

Jag och min kompis T reste iväg från Kallax på eftermiddagen mot Cypern och Protaras(Fig Tree Bay). Redan här började det som skulle bli en lång kväll. Planet blev försenat ca en halvtimme. Vi kom iväg runt 6.

Resan ner på 5 timmar var inga problem, man hann få i sig de två första ölen. Måste dock säga att middagen var bland det mista jag fått på länge, inte ens T:s äldsta tjej(5 år) skulle ha blivit mätt.

Vi landade runt midnatt lokal tid(Cypern en timme före) och då kom första smällen. Redan två steg utanför planet var det som att gå rakt in i en vägg. Jag pratar om värmechocken som slog emot en. Det var 29 grader och man blev genast klibbig av svett.

På flygplatsen fick vi våra väskor på en gång, men sen började två timmars elände. Vi frågade oss fram och fick veta att en representant från Ving skulle möta upp oss direkt utanför flygplatsen, men vi såg ingen, utan började istället följa efter strömmen mot de väntande bussarna. Där hittade vi en guide och vi berättade att vi skulle till Lantiana Gardens, vårt hotell i Protaras. - Ok, till ..... Gardens, sa hon och sprang iväg till personen som stod utanför utgången, som vi missat. Efter ett tag kom hon tillbaka och sa att vi skulle med buss nr 44. Vi satte oss på 'rätt' buss. När den var full så berättade guide vad vi hade att vänta oss och avslutade med att säga i vilken ordning bussen skulle släppa av oss vid hotellen. Redan här misstänkte jag att vi hamnat på fel buss för hon sa aldrig vårat hotellnamn, men man tänkte att man hörde säkert fel och att det kommer att ordna sig.

När vi kom till Ayia(Agia) Napa och bussen släppt av folk vid första hotellet gick T fram och frågade chauffören när han stannade vid vårt hotell, och mycket riktigt visade sig att vi hade blivit hänvisad till fel buss.(Jag tror att guiden måste ha hört Panthea Gardens, som ligger i Napa).

Nå ja, det löste sig snabbt, chauffören var vänlig nog att släppa av oss vid en taxi(Jag gissar att det inte var första gången han varit med om att folk hamnat fel). Mot ett pris av vad vi trodde hutlösa 20 Euro tog oss taxin till rätt stad och hotell( ca 11 km mellan Napa och Protaras). Det visade sig senare att det är dyrt att åka taxi där, normalpriset att åka mellan Protaras och Napa ligger på mellan 14-18 Euro beroende tid på dygnet.

Väl på hotellet var vi trötta, hungriga och vätsketörstande, Hade inte fått något vatten på ett par timmar och hotellpuben hade just stängt så vi fick inget att äta och dricka. Så vi kokade kranvatten(Man ska ju inte göra det) som vi hällde upp i glas och koppar och ställde i frysen/kylen. Kändes som det tog en evighet att ens få det ljummet, men vi blandade ner en brustablett med vätskeersättning som vi hällde i oss. Sen slupade vi i säng utpumpade runt halv 3...


Nästa dag vid ett infomöte fick vi tillbaka 10 Euro från taxiresan, vi hade fått tillbaka hela summan om vi hade haft ett kvitto från taxiresan. Men det är ju något som man inte tänker på att ta kl 2 på natten...


Slut på första dagens äventyr.

Av Lars - 25 augusti 2008 18:44

Måndagkväll.

Har precis kommit hem och packat upp efter en varm och härlig vecka på Cypern.

Och vad kommer man hem till; 13 grader och mulet, samma som när vi åkte fast utan regnet.

Man brukar väl säga att borta bra, men hemma bäst. Jag skulle vilja vända på det: Hemma bra, men borta i värmen bäst!

Lr som min kompis uttryckte sig igår, sista kvällen på balkongen: -Fan, man är född i fel land. Man borde bosätta sig här nere och öpnna nåt eget.

Kunde inte hålla med mer. En vecka gick kusligt fort och man ångrade att man inte hade råd med minst en vecka till, lr två, lr en månad, lr varför inte bosätta sig där nere och öpnna nåt eget.

Under kommande dagar kommer jag att försöka sätta ord på  mina intryck, känslor och upplevelser.

Måste bara avsluta med att reflektera över hur snabbt man kommer in i nya beteendemönster. När jag kom hem gick jag på dass och gjorde "tvåan". När jag skulle torka mig började jag leta efter papperskorgen för att kasta papperet i. För er som varit utomlands vet säkert att man inte får kasta några papper i toan, utan just i en separat papperskorg brevid den(har nåt att göra med deras smala avloppsrör, tror jag)...


Vi hörs!


Brr vad kallt det är, måste nog ta på mig några kläder.

Ovido - Quiz & Flashcards